ტაპი ზაქარიაძის კომუნიკაციის სტილი | ლიბერთის კორპორაციული სოციალური პასუხისმგებლობის სტრატეგია

ტაპი ზაქარიაძემ ლიბერთი ბანკის კორპორაციული პასუხისმგებლობის მიმართულება დაახლოებით ნახევარი წლის წინ ჩაიბარა. ბანკის განახლებულ სტრატეგიაში მთავარი მიმართულებები განათლება, ცოდნის გაზიარება და ცნობიერების ამაღლებაა. ტაპი გვიყვება, როგორია მისი მუშაობის სტილი და რა გზა გაიარა ლიბერთიმდე.

ფოტო: Kikala Studio

გერმანული სკოლა დაამთავრა, მერე უცხო ენების ინსტიტუტში გერმანისტიკაზე სწავლობდა. 90­-იანი წლები იდგა, ქვეყანაში მძიმე ვითარება იყო, ამიტომ 19 წლისამ სწავლის გასაგრძელებლად გერმანიაში წასვლა გადაწყვიტა. ცვლილება უნდოდა.

ამ ამბავს ასე იხსენებს: „ოჯახში ერთი პიანინო გვქონ­და, რომელსაც „ფაქიზოს“ ვეძახდით. თავიდანვე გან­წირული ნივთი იყო ‒ არავინ უკრავდა და რაღაცაში უნდა გამოგვდგომოდა. ასეც მოხდა ‒ ჩემს სწავლას შეეწირა, გავყიდეთ და იმ თანხით ‒ დაახლოებით 300 დოლარით, ასევე დიდი იმედებითა და ამბიციებით­ წავედი გერმანიაში“.

ჰამბურგში მედიაკომუნიკაციების ფაკულტეტზე სწავ­ლობდა. ქართველები ბევრნი იყვნენ. ჩაბნელებული თბილისიდან ჩასულებს, სინათლეც ჰქონდათ, სითბოც და ცხელი წყალიც, მაგრამ საქართველოს მიმართ ნოსტალგია იმდენად ძლიერი იყო, თამაში ‒ თბილი­სობანა ‒ გამოიგონეს. „უნდა ჩაგვექრო სინათლე, აგვენთო სანთლები და პლედები დაგვეფარებინა ‒ ვი­თომ ციოდა. 90­-იანი წლების იმიტაციას ვაკეთებდით, იმდენად გვენატრებოდა ჩვენი გათოშილი ქვეყანა ყველაფრით უზრუნველყოფილ გერმანიაში“.

იხსენებს იმასაც, რომ საბჭოთა კავშირში გაზრდილები, ადრეული ასაკიდან შრომას მიჩვეულები არ იყვნენ, იქ კი, სწავლის პარალელურად, ბევრნაირ სამსახურზე უწევდათ დათანხმება.

ტაპის პირველი სამუშაო ადგილი ფუნთუშებისა და ყველის მაღაზია იყო. მოგვიანებით უფრო მძიმე სამუ­შაოებზეც მოუხდა დასაქმება, თუმცა ამბობს, რომ იმ სირთულეებმა მასაც და სხვა ქართველ სტუდენ­ტებსაც ბევრი სასარგებლო ჩვევა შესძინა. „მივეჩვიეთ ადრე გაღვიძებას, ერთმანეთის გვერდით დგომას. გავაცნობიერეთ, რომ თითოეული ჩვენგანი ჩვენი ქვეყნის სახეს წარმოადგენდა და როგორებ­საც გაგვიცნობდნენ, ისეთი წარმოდგენა ექნებოდათ საქართველოზე. არ ვიღლებოდით საქართველოს ისტორიის მოყოლით, მახსოვს, ხელზეც კი ვიწერდით ანბანს, რომ გვენახებინა, თუ როგორია ქართული დამწერლობა“.

ამბობს, რომ, რა თქმა უნდა, იყო ცდუნება, გერმანიაში დარჩენილიყო, მაგრამ ოთხი წლის შემდეგ მაინც თბილისში წამოვიდა ‒ იფიქრა, რომ ყველაზე კარგად საკუთარ ქვეყანაში იქნებოდა.

და ამბობს, რომ ეს არასდროს უნანია.

წლების წინ საქართველოდან წახვედით და დაბრუნდით. რთული იყო დაბრუნება?

თავიდან გამიჭირდა კომფორტიდან ისევ ჩაბნელებულ საქართველოში დაბრუნება, სადაც არანაირი პერს­პექტივა არ ჩანდა. გამოსავალი იმაში ვიპოვე, რომ დავიწყე ფოტოგრაფიის სწავლა. ამან ძალიან გამიტაცა. ჩემთვის ეს თითქოს იმ ადამიანების მხარდაჭერა იყო, ვისაც ვიღებდი. დავდიოდი ბავშვთა სახლების, კო­ლონიების გადასაღებად და ვხვდებოდი, რომ ასეთი ფორმით მოყოლილი ამბები მნიშვნელოვანი იყო. ასე ვცდილობდი გამეცნო საზოგადოებისთვის ადა­მიანები, რომლებიც არავის ახსოვდა. შემდეგ მივ­ხვდი, რომ როგორი ლამაზიც არ უნდა იყოს ბუნე­ბა ‒ მზის ჩასვლა, ჩანჩქერი ‒ ის ცალკე აღებული, ადამიანის გარეშე, უინტერესოა ჩემთვის. როგორც კი ამ პეიზაჟში თუნდაც, ერთი ადამიანი ჩნდება, ის ფოტო უკვე ამბის მოყოლას იწყებს და, შესაბამისად, სხვა შინაარსს იძენს. ამის მიზეზი, ალბათ, ისაა, რომ ჩემთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მაინც ადამიანია, მათთან კომუნიკაცია, მათი ისტორიების მოყოლა. აღმოვაჩინე, რომ ისეთი საქმის კეთება მომწონს, რო­მელიც ცოცხლად მიმდინარეობს და სადაც სწრა­ფად შეიძლება უკუკავშირის მიღება. მიჭირს დიდხანს ველოდო რაღაცის შედეგს. ველოდები, მაგრამ გარ­კვეული იმპულსები მჭირდება, რაც მიმანიშნებს, რომ სწორ გზაზე ვდგავარ და ადამიანებისთვის რაღაც სასარგებლოს ვაკეთებ. აქედან გამომდინარე, ის, რა­საც ცოცხალ კომუნიკაციას ეძახიან, განსაკუთრებით საინტერესო და მამოტივირებელია ჩემთვის. ვგულის­ხმობ შესაძლებლობას ‒ ადამიანებთან უშუალო კონ­ტაქტი მქონდეს და მათ თვალებში ამოვიკითხო მათი ემოციები.

გაქვთ თუ არა ამის შესაძლებლობა ლიბერთიში? კონკრეტულად რას მოიცავს თქვენი პოზიცია?

ლიბერთიში ჩემი მოსვლა ბანკში მნიშვნელოვან პო­ზიტიურ ცვლილებებს დაემთხვა. ლიბერთის ახალი ხედვა და სამომავლო გეგმები ახლოს აღმოჩნდა ჩემს ღირებულებებთან, ამიტომ შემოთავაზებას, ვყოფი­ლიყავი კორპორაციული პასუხისმგებლობის მიმარ­თულების ხელმძღვანელი, მალევე დავთანხმდი. ეს სამუშაო ჩემთვის გამოწვევაა ‒ მსურს ჩემი საკუთარი წვლილი შევიტანო ამ საინტერესო, დიდი და, ჩემი აზრით, ადამიანებისთვის მეტად სასარგებლო საქმეში.

ფოტო: ლაშა ღუღუნიშვილი / Forbes Woman

კორპორაციული პასუხისმგებლობა ნიშნავს ქმნიდე ისეთ შესაძლებლობებს, რომლებიც ადამიანებისთვის მნიშვნელოვანი ცვლილებების მომტანი იქნება და ამას არ ექნება ერთჯერადი შედეგი. ასეთმა ცვლილებამ ადამიანს უნდა მისცეს შესაძლებლობა, თავად მია­ღწიოს წარმატებას და არ იყოს სხვაზე დამოკიდებუ­ლი. შესაძლებლობა კი ათასგვარია ‒ განათლება, ფინანსებზე და ინფორმაციაზე ხელმისაწვდომობა, უსაფრთხო გარემო და სხვა. გააჩნია, კონკრეტულ დროს კონკრეტულ მომენტში რა არის უფრო მნიშ­ვნელოვანი იმისთვის, რომ იყო რეალიზებული, ძლიე­რი და თავად განკარგავდე შენს ცხოვრებას. ჩვენი ამოცანა და მიზანი სწორედ ეს არის ‒ შევქმნათ შესაძ­ლებლობები ადამიანებისთვის. ვფიქრობ, ლიბერთის ამგვარი დამოკიდებულება და სურვილი ‒ იყოს პასუ­ხისმგებლობიანი და მდგრადი ბიზნესი ‒ ბევრი მნიშვ­ნელოვანი ცვლილების მომტანი იქნება.

როგორია ლიბერთის კორპორაციული პასუხისმგებლობის სტრატეგია და პროექტები?

სტრატეგიის განსაზღვრისას ბევრი ვიფიქრეთ და ვიკვლიეთ, რათა გვეპოვა სწორედ ის მიმართულება, სადაც ჩვენ ყველაზე მეტად ვიქნებოდით საჭირო. ვკითხეთ ადამიანებს, მივხვდით, რომ დღეს ჩვენ შეგვიძლია განათლებისა და ცოდნის გაზიარების შესაძლებლობები გავაჩინოთ. განათლება არ გულისხმობს მხოლოდ უმაღლეს განათლებას, დღეს ძალიან მნიშვნელოვანია არაფორმალური განათლებაც და ასევე უნიკალური შესაძლებლობა არსებობს ცოდნის გაზიარების სახით. ლიბერთი სტრატეგიული პასუხისმგებლობის მთავარ მიმართულებად ირჩევს სწორედ განათლებას, ცოდნის გაზიარებასა და ცნობიერების ამაღლებას. ვიმუშავებთ ისეთ საკითხებზე, როგორიცაა ქალების გაძლიერება, ადამიანების უფლებების დაცვა და ა.შ. რაც შეეხება ცოდნის გაზიარებას, გვინდა საამისოდ არსებობდეს კონკრეტული სივრცე. ჩვენი სურვილია, გავხდეთ უნივერსალური ფინანსური ინსტიტუტი, რომელიც განათლებისა და ცოდნის გაზიარების მიმართულებით გააერთიანებს სხვადასხვა თაობის ადამიანებს. ლი­ბერთის ერთ-ერთ პრიორიტეტად რჩება უფროსი თაობის ადამიანების ხელშეწყობა, თუმცა მოვიცავთ სხვადასხვა ასაკობრივ სეგმენტს და მაქსიმალურად შევუწყობთ ხელს ახალგაზრდების განათლებას. ამის ერთ-ერთი მაგალითია ათასწლეულის გამოწვევის ფონდისა და ამერიკის საელჩოს ინოვაციის კონკურსი, რომელსაც ჩვენც შევუერთდით. ასევე გავაფორმეთ ხელშეკრულება  საერთაშორისო  ორგანიზაცია „მერსი ქორფსთან“. ეს თანამშრომლობა 20000-­მდე ახალგაზრდა მეწარმის გადამზადებას, სწავლებასა და საგრანტო კომპონენტს მოიცავს. მათ შორის არიან ქალები და ეთნიკური უმცირესობების წარმომად­გენლები სხვადასხვა რეგიონიდან. ლიბერთიმ პროექ­ტისთვის „ახალგაზრდული მეწარმეობა სოფლის განვითარებისთვის“ შექმნა სამეტაპიანი ფინანსური განათლების სასწავლო მოდული, რომელსაც გადა­მზადებულ ტრენერებთან ერთად ლიბერთის თანა­მშრომლები უძღვებიან. ფინალში გადასული ბიზ­ნესიდეის ავტორები კი ლიბერთი ბანკისგან დამატებით მათ პროექტზე მორგებულ სპეციალურ შეთავაზებებს მიიღებენ.

ლიბერთი უკვე ექვსი წელია „მასწავლებლის ეროვ­ნული ჯილდოს“ ოქროს სპონსორია და გამარჯვებული საუკეთესო მასწავლებლების ათეულს აჯილდოებს.

ამ ფორმით მადლობას ვუხდით მასწავლებლებს ფასდაუდებელი შრომისთვის და თავიანთი საქმის სიყვარულით კეთებისთვის. გვინდა ჩვენი წვლილი შევიტანოთ ადამიანების ცხოვრების გაუმჯობესებაში და გვჯერა, რომ სწორედ განათლებაა ადამიანის თავისუფლების საფუძველი.

რა თქმა უნდა, განათლებაზე ზრუნვა მოიცავს ჩვენი თანამშრომლების განათლებაზე და მათი კვალიფი­კაციის ამაღლებაზე ზრუნვასაც. ასე რომ, თამამად შეგვიძლია ვთქვათ, რომ ლიბერთი იქნება ბანკი, რომლის კორპორაციული პასუხისმგებლობის მთავარი მიმართულება გახდება განათლების ხელშეწყობა.

ნათელა გრიგალაშვილის ფოტოპროექტი

ვამაყობთ იმით, რომ ცოტა ხნის წინ ლიბერთისა და „ტელეკლინიკა MYDOC“­-ის ერთობლივმა პროექტმა გაეროს გლობალური შეთანხმების ქსელის კორპო­რაციული პასუხისმგებლობის კონკურსში გაიმარჯვა.

„ტელეკლინიკა MYDOC“ უფროსი თაობის ადამიანე­ბისთვის შეიქმნა ‒ განსაკუთრებით მათთვის, ვინც ქალაქისგან მოშორებულ სოფლებსა და რაიონებში ცხოვრობს. პროექტის მიზანია, გავზარდოთ ჯანმრთე­ლობაზე ხელმისაწვდომობა მობილური კლინიკების დახმარებით. საამისოდ აგვისტოდან დღემდე მოვია­რეთ 112 სოფელი, გამოკვლევა ჩაუტარდა 2000­-მდე პირს. გაეროს გლობალური შეთანხმების ქსელის აღიარება ძალიან გვახარებს. ესაა იმის ნიშანი, რომ ლიბერთის კარგად ესმის მდგრადი განვითარების შინაარსი და ყველა მისი პროექტი ორიენტირებულია სწორედ მდგრადი, გრძელვადიანი შედეგის მოტანაზე.

როგორ ფიქრობთ, არის თუ არა საქართველოში სათანადოდ აღქმული და გაცნობიერებული კორპორაციული პასუხისმგებლობის მნიშვნელობა?

პასუხისმგებლობა ძალიან ბევრი სახის არსებობს და მნიშვნელოვანია, ზოგადად, საზოგადოებაში გვყავდეს ბევრი პასუხისმგებლობიანი მოქალაქე. ასეთი ადამიანები, თუნდაც ძალიან მარტივი მაგალითებით, უკეთესობისკენ ცვლიან სამყაროს.

რაც შეეხება კორპორაციულ პასუხისმგებლობას, ეს შეიძლება ჰქონდეს ნებისმიერი მასშტაბის ორგანიზა­ციას. ამისთვის აუცილებელი არ არის დიდი ბიუჯეტი. მთავარია გადაწყვეტილება, იყო პასუხისმგებლობი­ანი ბიზნესი და ყოველდღიურ საქმიანობაში ეცადო მეტი სარგებელი მოუტანო ადამიანებს და გარემოს შენი საქმიანობით. ერთი ადამიანის ჩართულობაც კი უკვე წინ გადადგმული ნაბიჯია. დამოკიდებულებების შეცვლას, დამიჯერეთ, არ სჭირდება ბიუჯეტი. აქედან გამომდინარე, არ აქვს მნიშვნელობა, რა ზომისაა თქვენი კომპანია. სამთანამშრომლიან კომპანიასაც კი შეუძლია პატარა ცვლილებებით დიდი და საამაყო საქმეები აკეთოს. ასევე გასათვალისწინებელია ერთი ფაქტორი ‒ ალბათ, კორპორაციული პასუხისმგებლო­ბა ხშირად ქველმოქმედებად აღიქმება ან პირიქით. რეალურად კი ქველმოქმედებასა და კორპორაციულ პასუხისმგებლობას შორის დიდი განსხვავებაა. ქველ­მოქმედება არის პრობლემის ერთჯერადად მოგვარება, კორპორაციული პასუხისმგებლობა კი ადამიანის­თვის გრძელვადიანი სასურველი შედეგის დადგომას გულისხმობს.

რთული საქმეა?

საკმაოდ რთულია, რადგან რაც არ უნდა კარგი მენე­ჯერი იყო, თუ კომპანიაში კეთილი ნება არ არის, ამის დამოუკიდებლად გაკეთება თითქმის შეუძ­ლებელია. ამიტომ თავდაპირველად კომპანიის შიდა პოლიტიკა უნდა ჩამოყალიბდეს სათანადოდ, რათა ამ ორგანიზაციის კორპორაციულმა პასუხისმგებლობამ სასურველ დონეს მიაღწიოს.

ნათელა გრიგალაშვილის ფოტოპროექტი

მენეჯმენტის გადაწყვეტილებასთან ერთად, არსე­ბობს კიდევ ერთი ოქროს წესი. შენს ღირებულებებს, შენს ხედვას უნდა იზიარებდნენ თანამშრომლები. წინააღმდეგ შემთხვევაში, თქვენი სურვილი ‒ იყოთ პასუხისმგებლობიანი კომპანია ‒ მხოლოდ სურვილად დარჩება.

რომელ პროექტს გამოარჩევდით, რაც ამ მიმართულებით ხორციელდება?

ჩვენი კორპორაციული პასუხისმგებლობის მიმარ­თულებით ერთ პროექტს გამოვარჩევდი, რომელიც ზუსტად პასუხობს ჩვენს დამოკიდებულებებს კონ­კრეტული საკითხების მიმართ.

ეს ეხება შშმ პირთა გამოწვევებს, რომელიც ინფ­რასტრუქტურიდან დაწყებული, მომსახურებით დამ­თავრებული, პრობლემურია როგორც საჯარო, ისე კერძო სექტორში, მათ შორის, საბანკო სექტორშიც. ზუსტად ამის შეცვლა და ამაზე ზრუნვაა ჩვენი მიზანი.

ბანკისთვის ერთ-ერთი მთავარი საზრუნავი იქნება შშმ პირთათვის ბანკის მისაწვდომობის ხარისხის გაუმჯობესება. 

ლიბერთი იზრუნებს, რომ შშმ პირები ჩართოს თავის საქმიანობაში; იზრუნებს, რომ მისი პროდუქტები მეტად მორგებული იყოს შშმ პირთა საჭიროებებს და იყოს გამორჩეულად მხარდამჭერი განათლების, ბიზნესისა თუ სხვა მიმართულებით შშმ პირებისთვის.

ამის მისაღწევად ჩვენ და არასამთავრობო ორგანი­ზაციამ „პარტნიორობა ადამიანის უფლებებისთვის“ დავიწყეთ მასშტაბური პროექტი, რომელშიც შშმ პირე­ბიც არიან ჩართულები. პროექტი გაეროს ადამიანის უფლებების დაცვის კონვენციას ეყრდნობა და მისი საფუძველია, ადამიანებს ჰქონდეთ თანაბარი და თანასწორი შესაძლებლობები. ლიბერთი აქტიურად მუშაობს „უნივერსალური დიზაინის“ შექმნაზე, რაც მაღალი ხარისხის მომსახურებასა და ფიზიკურ ხელ­ მისაწვდომობას უზრუნველყოფს.

ფოტო: ლაშა ღუღუნიშვილი / Forbes Woman

თქვენი აზრით, რა ზრდის თანამშრომლების მოტივაციას?

მე ყოველთვის შექების მომხრე ვარ. როცა ადამიანი შეცდომას უშვებს, ის თვითონაც კარგად ხვდება, რომ შეცდომა დაუშვა. ამიტომ მე კარგად გაკეთებული საქ­მეების აქცენტირებას ვემხრობი. ბედნიერი, გახარებუ­ლი თანამშრომელი უფრო პროდუქტიულია და ისეთი სიყვარულით აკეთებს საქმეს, რომ ვერცერთი შენიშვ­ნა მას იმ საქმეს ასე ვერ გააკეთებინებს. თუ მუშაობს გუნდი, იქ თითის გაშვერა და დამნაშავეების ძებნა არ არის სწორი. მენეჯერის მთავარი ღირებულება ძლიერი და კარგი გუნდია. ეს არის წარმატების განმსაზღვრელი.

რა თვისებები ან ჩვევები გეხმარებათ საქმეში ყველაზე მეტად?

ალბათ, ყველაზე მეტად ჩემი სიმშვიდე მეხმარება კრიზისულ სიტუაციებსა და ვითარებებში, რაც საკმაოდ ბევრი ყოფილა. კრიზისის დროს ადამიანები ხშირად ცდილობენ კონკრეტული დამნაშავე იპოვონ. ეს დიდი შეცდომაა. მენეჯერი ამ დროს პრობლემის გამოს­წორებაზე უნდა იყოს ორიენტირებული. თუ ჩემი გამოც­დილება გაინტერესებთ, პირველი, რაც კრიტიკულ სიტუაციაში ირთვება, ესაა იმ კონკრეტულ მომენტში ყველა ადამიანის მობილიზება იმისთვის, თუ როგორ მოვაგვაროთ კონკრეტული საკითხი. უკვე შემდეგ, ეს ყველაფერი რომ ჩაივლის, მნიშვნელოვანია მომხდარის გაანალიზება. ვფიქრობ, შეცდომები არ არსებობს, არსებობს გამოცდილებები. ყველა წარუმატებელ საქმეს მე ვუყურებ როგორც გამოცდილების დაგროვების ერთ-ერთ საშუალებას.

და რა არის, პირიქით, ხელისშემშლელი საქმეში?

უპირველეს ყოვლისა, თვითკმაყოფილება. გარკვეული წარმატების მიღწევის შემდეგ ყველას გვიჩნდება თვითკმაყოფილების განცდა, თუმცა მნიშვნელოვანია, რომ ეს არ გაგრძელდეს დიდხანს. აუცილებლად უნდა შეხედო საკუთარ თავს გვერდიდან და თქვა, რომ რაც კი გააკეთე და კარგად გამოგივიდა, შეგეძლო უკე­თესადაც გაგეკეთებინა. გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს საკუთარი მინუსების დანახვის უნარს.

როგორ ფიქრობთ, ქალები და მამაკაცები განსხვავებულად აკეთებენ საქმეს?

არსებობს სტერეოტიპები და ჩვენს ცნობიერებაში ეს სტერეოტიპები ძალიან ძლიერადაა ჩაბეჭდილი. მნიშვნელოვანია ამ სტერეოტიპების დანგრევა. ხშირად ქალები ბევრად უფრო წარმატებით ართმევენ თავს ისეთ სამუშაოს, რომელიც ტრადიციულად მამაკაცის სამუშაოდ აღიქმება. ამ სტერეოტიპების დანგრევა არც ისე მარტივია, თუმცა ძალიან ბევრი წარმატებული და ძლიერი ქალის ისტორია სხვა ქალებისთვის დიდი სტიმულის მიმცემია. ლიბერთის არაერთი საინტერესო მიმართულება აქვს ქალების გაძლიერების კუთხით.

ლიბერთი ერთ-ერთი პირველი კომპანია იყო, რომელიც გაეროს ქალთა ორგანიზაციის ქალთა გაძლიერების პრინციპებს შეუერთდა და ამ პრინციპების დანერგვა დაიწყო კორპორაციაში. იგივე ლანჩხუთის ქალთა ფეხბურთის გუნდის მხარდაჭერა ბევრი ქალისთვის უდიდესი სტიმულის მიმცემი აღმოჩნდა. ქალი ფეხ­ბურთელების მხარდაჭერა სტერეოტიპების მსხვრევის ძალიან კარგი და თვალსაჩინო მაგალითია.

რამდენად რთულია დროის განაწილება საქმესა და სხვა დანარჩენს შორის?

ჩემთვის რთულია, თუმცა არიან ქალები, რომლებიც ყველაფერს ასწრებენ და სულ მინდა ასეთი ქალების რიცხვში ვიყო, მაგრამ ჯერ არ გამომდის.

დიდი შრომა დასჭირდა იმ ყველაფერს, რაც დღეს გაქვთ?

გააჩნია, რას ვგულისხმობთ იმაში, რაც დღეს მაქვს. თუმცა, რაც არ უნდა მქონდეს, ერთი რამ ზუსტად ვიცი­ მშვიდობა და სიყვარულია ის, რაც ყველაზე უფრო გვჭირდება და ამასაც ძალიან დიდი შრომა, დაფასება და გაფრთხილება უნდა.